יום העצמאות ה 74 למדינת ישראל | יום העצמאות 2022

יום העצמאות למדינת ישראל תשפ''ב

לפני 74 שנים הכריז דויד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל בארץ ישראל, בתאריך הא באייר תש''ח.  14 במאי 1948. יום העצמאות ה 74 למדינת ישראל בצל נגיף הקורונה.

תייר שיזדמן לארץ בתקופה זו, לא יכול שלא לתהות לגבי דגלי הכחול לבן עם המגן דוד המתנוססים בחוצות, בערים ובבתים פרטיים. ביום זה כל המדינה לובשת כחול לבן. הדגלים מתנופפים בגאון מכל בית, ומכל מכונית נוסעת.
עצמאות 2019


יום העצמאות מגיע מיד בתום יום הזיכרון לחללי צה''ל. בכל שנה נערך טקס הדלקת המשואות בירושלים, המבשר את כניסתו של החג. 

זהו יום חג לאומי ובערב יום העצמאות, חוגגים בבמות בידור עם מיטב האומנים בכל ערי ישראל. 

מדי שנה העיריות מגייסות תקציבים גדולים על מנת לממן חגיגות איכותיות עם להקות זמרות וזמרים מפורסמים וידועים, אשר מופיעים במיטב להיטיהם הידועים. חגיגות המתחילות בערב החג, ונמשכות למחרת היום. חלק מהרחובות נסגרים לתנועה על מנת לאפשר לקהל הרחב להתהלך בחופשיות, זיקוקי דינור מרהיבים ממלאים את שמי הארץ, וילדים עם פטישי פלסטיק יוצאים לרחובות להכות במשובה בראשם של עוברים ושבים.

תופעה מעניינת היא שבעלי כלבים רבים מדווחים בערב העצמאות על כך שכלביהם נעלמים. הדבר נעוץ בכך שבעלי חיים באופן כללי נבהלים מאוד מנפץ הזיקוקים. הכלבים מגיבים בלחץ ותעוקה ומתחילים לברוח לנוכח תחושתם מפני סכנה. ואף על פי שסכנה זו אינה קיימת במציאות, אלא רק בדימיונם, הרי שהם בורחים מהבית, ואחר כך לא קל למצוא אותם.

ביום העצמאות כמיליון  ישראלים נוהרים אל הגנים הפתוחים והפארקים הציבוריים, כדי לעשות על האש, עד כדי כך שיש כאלה המכנים חג זה חג המנגל. 

אבל בחגיגות ה- 74 למדינת ישראל, אנשים חוגגים על האש במרפסות.

בשנים הרגילות קשה לפספס את ניחוחות הבשר הנישאים באוויר, והעשן הלבן המיתמר מתוך הפארקים הגנים והיערות, ואף מהגינות הפרטיות. ביום זה התנועה כבדה וניכרים עומסי תנועה. בשנת 1949 נחגג יום העצמאות הראשון למדינת ישראל, המדינה היתה בת שנה.


ביום העצמאות נהוג לערוך חגיגה בבית הנשיא בירושלים, עם אמנים מהשורה הראשונה, ומטס של חיל האוויר. ואיך אפשר שלא להזכיר את חידון התנ''ך העולמי, שהפך למסורת. זהו חידון בו משתתפים נערים ונערות יהודיים מכל רחבי תבל. עד כה תמיד הזוכה בתואר חתן התנ''ך העולמי היה מישראל.

בחג העצמאות נוהגות ידידותיה של מדינת ישראל לברך אותה, כך מגיעות ברכות ואיחולים מצד נציג של הממשל האמריקני.

לצד השמחה הגדולה של הישראלים החוגגים את עצמאותם, יש כאלה הרואים ביום זה יום אבל. ערביי ישראל נוהגים ביום זה ממש לציין את יום הנכבה הפלסטינית. מה שעבור היהודים הפך ליום של שמחה, תקומה, ועצמאות, עבור הצד השני, הפך ליום של עצב. הם טוענים שהפלסטינים גורשו ממולדתם, ותובעים השבת הצדק, במילים אחרות, תובעים את זכות השיבה.

בברכת יום עצמאות שמח!